Zima – stáří, klid, moudrost a vnitřní bohatství…

voda

Zima je symbolizována elementem vody. V životě člověka tento element představuje stáří a klid, ale také moudrost a vnitřní bohatství. V rozsahu dne element voda zastupuje noc. Typickou chutí je slaná, kterou najdeme ve všech mořských produktech.

Odpovídající orgány ledviny a močový měchýř jsou zvláště citlivé na prochladnutí, a proto je třeba v zimě ochraňovat pomocí zahřívajících jídel. Vhodnější jsou například „křížaly“ než čerstvé ovoce.

Dobře ochráněné a v teple udržované ledviny nám zajišťují vitalitu.

Toto období máme přibližně od poloviny listopadu do poloviny února.

5elementu1Zima

Močový měchýř je jangovým – dutým orgánem. Jeho úkolem je uschovávat nečisté tekutiny z vody, tedy skladovat a vylučovat moč. Onemocnění močového měchýře se projeví poruchami močení.

Ledviny jsou jinovým – plným orgánem patřícím do elementu vody, podle funkce patří k jangu i jinu. Skladující esenci. Slouží jako zdroj reprodukce a vývoje. Řídí vodní metabolismus a rovnováhu tělesných tekutin, vládnou kostem a vytvářejí míchu. Udržují kosti zdravé a silné. Navenek se otevírají ušima, urogenitálním otvorem a konečníkem.

Životospráva

K ideálním zimním jídlům patří vhodné teplé slané tekutiny – nejrůznější polévky, „jídla vařená v jednom hrnci“, zapečená jídla, kompoty a vařené obiloviny. Typické potraviny elementu voda jsou mořské i sladkovodní ryby. V zimním období je důležité jíst potraviny teplé a horké povahy, jako jsou zejména skopové maso, zázvor, pepř, cibule, česnek.

Zima je doménou nejen pro ledviny, močový měchýř a pohlavní systém, ale také pro páteř a klouby. K udržení jejich dobrého stavu jsou z potravin vhodné fazole, hrách, čočka, pohanka, proso, z masa ryby, vepřové, šunka.

Nutné je omezit kávu, čaj, alkohol, cukr, sladkosti, bílý chléb.

V zimním období je vhodný dostatečný pohyb, nezátěžová a vyčerpávající tělesná cvičení. Také je nutný dostatečný a dlouhý spánek.

Nejvhodnější kuchyňská úprava: pečení.

Z ostatních potravin jsou to:

–          Obiloviny: divoká rýže, kroupy

–          Luštěniny: sója

–          Zelenina a ovoce: lilek, zelí, kořenová zelenina, celer, červená řepa, květák, brokolice, kapusta, zelené fazole, datle, sušené ovoce, lískové i vlašské ořechy

–          Živočišní bílkoviny: losos, sardinky, tuňák, makrela

–          Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, skořice, hřebíček

Orgánové hodiny

Orgánové hodiny popisují průběh maxima a minima energie v určitýchoblastech organismu v průběhu čtyřiadvacetihodinového cyklu.

Den je rozdělen po dvou hodinách na dvanáct částí. Ke každé dvouhodině se přiřazuje jeden orgán. V průběhu denního cyklu má orgán nejvyšší aktivitu právě ve své hodině. O dvanáct hodin dříve či později má tento orgán aktivitu nejnižší.

Toto se v čínské medicíně nazývá pravidlo poledne a půlnoc.

Močový měchýř nejvíce pracuje v době od 15  do 17hod. Dobré je pít bylinkové čaje, sportovat. Trávicí systém je schopný přijmout vydatné jídlo. Aktivita stoupá a dosahuje výkonnostního vrcholu.

Ledviny jsou v činnosti od 17  do 19hod. Velmi potřebné je vyloučit všechno, co jim škodí: tuky, cukr, sůl, limonády, chemikálie, kávu, alkohol, chlad, stresy. Naopak prospívá vydatně pít.

Činnost ledvin můžete nejen v tomto období posílit výrobkem Emulips Slim Drink (11druhů bylinek) nebo Ok Tau +, který zároveň podpoří i močový měchýř. K nim můžete přidat i Ok Betu + na odkyselení organismu.

(Zdroj – Radomír Růžička, Rudolf Sosík)

 

Petra Slámová
Poradím Vám, jak podpořit své zdraví přírodní cestou s výrobky OKG, které vycházejí z principů TČM. ***Vyrazit na cestu ke zdraví můžete i s e-bookem: 10 kroků ke zdraví přírodní cestou ***Inspiraci můžete najít také v e-booku: Moje cesta ke zdraví přírodní cestou s výrobky OKG

V e-booku, který si můžete zdarma stáhnout se dozvíte 10 důležitých kroků, které výrazně ovlivňují vaše zdraví. Zjistíte, kde už jste vy a na čem ještě můžete zapracovat. Mějte své zdraví ve svých rukou i vy!

Nejste registrovaní v OKG? E-book si stáhněte zde:

Jste zaregistrovaní v OKG? E-book si stáhněte zde:

Komentáře